det är svårt det här med rubriker

på en biologilektion för några dagar sen skulle vi skriva om knark. man skulle skriva en a4 om valfri drog, vi var i datasalen.
utöver läraren fanns en praktikant/observerare/dum jävel som studerade på lärarhögskolan i klassrummet. han skulle tydligen vara "jättebra på svenskan" och honom skulle vi därför låta läsa igenom våra arbeten innan vi lämnade in dem för att "få hjälp med meningsbyggnaden".

mitt under lektionen kommer den klassiska, iaf för mig (jag försöker alltid yrka på korrekt svenska, t. ex. försöker jag ofta övertyga min (inte alltid så intelligenta) omgivnig att "entrecôte" uttalas [antrekott] medan alla svennebananer säger [entrekå]. nåväl; fortsätt läsa äventyret nu. du kommer säkert behöva läsa om meningen innan parentesen, så gör det nu), diskussionen om hurvida det heter "bättre/större/you name it än dig" eller "än du" upp (ja, jag vet, det blev ett jävla långt och jobbigt stycke att läsa nu).

den "superbra" snubben på svenska sa, självklart, att det heter "än dig".

när jag hursomhelst blev klar med arbetet (o så lätt med wikipedia till hands) sa läraren att jag skulle låta praktikanten läsa igenom det först. "jag tänker fan inte låta någon som inte vet att det heter "bättre än du" förbättra svenskan i mitt arbete," löd mina hårda ord, varpå läraren inte tyckte att jag ska vara så kaxig.

so much for lärarhögskolan..

Kommentarer
Postat av: K

mjo. mkt riktigt: i traditionellt svenskt språkbruk säger man "än du [är]". men nuförtiden har SAOL slagit fast att det är "okej" att säga "än dig" också. trots att det alltså inte alls är korrekt i traditionell mening.

fö: att nyttja förstärkningsord för att påtala ngn annans inkompetenta språkbruk innebär troligtvis walk-over. och inte till svärarens fördel (tyvärr).

2008-04-22 @ 16:23:32
Postat av: Filosofia

Vilken underbar kombination, jag älskar ju både banan och glass!

2008-04-23 @ 15:03:49
URL: http://filosofiasblogg.blogg.se
Postat av: Ellen

Tack. Jag är inte ensam i världen. Och jag är lika bra som du efter som jag också leker språkpolis. Och jag älskar fortfarande din blogg. Keep it up.

2008-04-24 @ 09:14:07
URL: http://ellenrylander.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0